UX Evaluering av nettbutikken DBrand.com

Dette prosjektet handlet om å gjøre en evaluering av brukergrenesnittet av DBrand.com med bruk av biometriske metoder. I prosjektet brukte vi Tobii Eye Tracker sammen med iMotions programvaren. Dette ga oss heatmaps, gazemaps og data som ga inntrykk for interesse, ansiktsuttrykk og mer. Prosjektet var en del av farget MM-504-G 21V User experience evaluation.

Hva som ble gjort

Denne testen ble utført i toppen av Covid-19 perioden i 2020 og vi måtte dermed bruke oss selv som brukertestere. UX-analysen gikk ut på å bruke biometriske verktøy til å analysere ansiktsuttrykk og hva brukere ser når de utførste divsere bruker-oppgaver.

Oppgavene var å tilpasse en nintendo switch med skins, finne diverse produkter og foreta et kjøp på nettsiden. Vi analyserte om brukeren opplevde gøye opplevelser, frustrasjon og fokus under navigasjon og bruk av nettsiden. Dataen som ble analysert var Area of Interesst(AOI), Gaze maps, heatmaps og følelser funnet med ansiksttrykk.

Resultater og funn

Resultatet fra analysen viste at nettsiden sine sosiale medier knapper ikke tiltrakk seg like mye oppmerksomhet som anntatt. Dette kan være pga utforming av knappen, fargene eller plassseringen. Den hadde bare i gjennomsnittet 1,5 fixations i løpet av hele brukertesten.

Et annet funn var at noen elementer i menyen var vanskelig å bruke og var ikke like lett synlige som de kunne vært.

En full rapport ble skrevet om denne analysen. Den ble utført av meg, Matias Kortsen og Tom Lunner Olsen.