MedExVR

 

MedExVR er et program designet for å la sykepleierstudenter øve på ABCDE undersøkelsen i virtual reality(VR). Det lat brukeren gå inn i en virtuel verden hvor de skal undersøke en virtuel pasient som har en rekke symptomer. Her skal de gå gjennom hele ABCDE undersøkelsen og bruke diverse utstyr. Informasjonen de finner skal plottes inn på en skjerm hvor de etterpå vil få resultatet på deres prestasjon i VR. Prosjektet begynte som et IKT-prosjekt og ble videreutviklet i Bacheloroppgaven min. Senere ble det tatt videre til masteroppgaven min hvor vi lagde en siste betaversjon. Sommeren 2022 skal prosjektet fullføres og høsten 2022 skal det forhåpentligvis brukes på sykepleierutdanningen ved Universitetet i Agder.

IKT-Prosjektet(Høsten 2019)

Ideed om MedExVR kom til oss fra Jørn Hustad som startet prosjektet. Meg og 2 medstudenter ble med på prosjektet. I denne fasen ble det et proof of concept. Vi modellert primitive modeller i 3D Studio Max og programmerte enkle funksjoner i Unity.Dette kjørte på en PC med Oculus Rift S som VR-headsett.

Bachelor-Prosjektet(Våren 2020)

I bacheloren videreutviklet vi produktet. Denne gangen med gode modellerte modeller, mer avanserte scenarioer og mer utstyr som en bruker kan undersøke pasienten med. Dette bachelor-prosjektet fikk karakteren A.

Master-Prosjektet(Våren 2022)

I Masteren ble hele produktet gjenskapt fra bunnen av med mer kunnskap og fokus på Human-Centred Design(HCD). Alle modellene ble laget på nytt i Blender3D, vi oppgraderte Unity versjonen og lagde et helt nytt system for databasen som inneholder pasientdata-en og hvordan verktøyene ble brukt. Det ble også foretatt brukertester mot forskningsspørsmålene våre.

Demo video av MedExVR 1.0 (Bachelor-Prosjektet)

Master-prosjektet

Utviklingen

Et nytt system ble utviklet for scenarioene. Brukeren kan nå gå inn å velge mellom 4 forskjellige scenarier. Disse scenaiene er satt opp i en database med scenarier, man kan utvide spillet til å ha så mange forskjellige scenarioer man vil. Dermed kan lærere i fremtiden lage nye hvis en ny sykdom oppstår slik som Covid-19.

Modellene er generert med Make Human og dermed kan vi lage mange forskjellige pasienter med forskjellige kjønn, alder og etnisitet. Alt utstyret er modellert i Blender3D og virker likt som i virkeligheten på pasienten.

ABCDE-Undersøkelsen

Brukeren kommer inn i et virtuelt rom hvor en pasient med en rekke forskjellige symptomer ligger på en sykeseng. Detter skal brukeren utføre ABCDE undersøkelsen fra A til E. Her skal brukeren håndtere samtaler med pasienten, termometer, stetoskop, lommelykt og mer for å finne informasjon om pasienten. Denne dataen skal tastes inn på et system som senere gir brukeren resultatet på hvor mye de gjorde riktig.

Dette er en øvelse sykepleierstudenter burde kunne, men flere sier i en spørreundersøkelse at de ikke føler seg klare når de kommer ut i arbeidslivet. Studenter får bare noen få timer i løpet av hele sykepleierstudiet til å øve på simulering, ellers er det kun praksis hvor studentene ikke kan gjøre feil og hvor det ikke er snakk om noe mengdetrening.

Forskningen

Masteroppgaven vår tar for seg tre forskninghspørsmål:
– What are the user requirements for a VR tool for training on the ABCDE
procedure?
– To what extent can the use of VR help nursing students become more motivated and engaged to train on the ABCDE procedure in a home environment?
– How does the students perform while using the VR training tool for the
ABCDE?

For å besvare disse har vi foretatt brukertester som fokuserer på interaksjonsdesign og Human-Centred design for å finne den beste måten å utvikle dette programmet slik at det kan brukes av studenter. Deretter har vi foretatt brukertester fokusert på motivasjon og engasjement. Det er foreløpig gode resultater. Masteroppgaven skal leveres 3. Juni og vil blir publisert senere den måneden.

 

Sommeren 2022

I løpet av sommeren 2022 skal produktet ferdigstilles og være klart til bruk på UiA. Dette innebærer å få implementert resten av systemene, øke optimalisering av programmet og sette opp et system hvor studenter kan hente og låne VR-headsett slik at de kan øve på dette hjemme.